Evidence hostů a domovní kniha: Přehled zákonných požadavků a doporučení

Miroslav Kuťák

7/3/20254 min čtení

Evidenční kniha a domovní kniha v roce 2025

Povinnosti pronajímatelů krátkodobého ubytování v ČR vůči Cizinecké Policii a pro účely místního poplatku

Pokud v České republice krátkodobě pronajímáte byt nebo pokoj, ať už přes Airbnb, Booking.com, nebo napřímo, máte povinnost vedení tzv. domovní knihy a evidenční knihy.

Tento článek vám přehledně vysvětluje, co musíte evidovat, komu předávat údaje a jak to udělat v souladu s platnými právními předpisy.

Právním základem je § 100 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců a zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Dále pak místní vyhlášky, které upravují výběr místních poplatků.

1. Co je domovní kniha

Domovní kniha je záznam o osobách ubytovaných v daném objektu pro účel evidence cizinců.

S vedením domovní knihy úzce souvisí i ohlašovací povinnost ubytovaných cizinců na cizinecké policii, jak si ukážeme později.

Povinnost ji vést mají všichni poskytovatelé ubytovacích služeb, tedy i ti, kteří pronajímají nemovitosti na dobu kratší než 60 dní.

2. Co je evidenční kniha

Evidenční knihu má ubytovatel povinnost vést za účelem správného placení ubytovacího poplatku. Evidenční kniha je podklad k výpočtu ubytovacího poplatku a je nezbytné ji mít k dispozici při kontrole z místního úřadu.

3. Evidence hostů: Co se musí zaznamenat

Do domovní knihy musíte zapsat následující údaje (viz § 100 odst. 2 zák. č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců):

  • Jméno a příjmení hosta

  • Datum narození

  • Státní příslušnost

  • číslo cestovního dokladu nebo OP (případně vízový štítek)

  • Datum příjezdu a odjezdu

  • Účel pobytu (např. rekreace, služební cesta)

Do evidenční knihy musíte zapsat následující údaje (viz §3g zák. č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích):

  • Jméno a příjmení hosta

  • Adresa místa přihlášení (residenční adresa v zahraničí)

  • Datum narození

  • Číslo a druh průkazu totožnosti

  • Datum příjezdu a odjezdu

  • Výše vybraného poplatku nebo důvod osvobození od poplatku

Můžete si všimnout, že se data překrývají. V domovní knize je navíc státní příslušnost a účel pobytu, v evidenční knize je navíc residenční adresa a výše vybraného poplatku.

V praxi se nejběžněji používá jednotný formulář, který vyplní všichni hosté a který obsahuje všechny položky. Z hlediska GDPR ale informace získané takto "navíc" není možné požadovat po hostech bez jejich souhlasu, který mají v budoucnu právo odebrat.

4. Domovní kniha: papírově nebo elektronicky?

Zákon nepředepisuje formu. Můžete:

  • Použít papírovou domovní knihu (např. sešit s kolonkami)

  • Vést elektronickou tabulku nebo použít specializovaný software

Důležité je, aby kniha byla přístupná pro případnou kontrolu.

5. Kdy musíte hlásit cizince cizinecké policii

Pokud ubytujete cizince (tj. osobu bez trvalého pobytu v ČR), musíte jej nahlásit do 3 pracovních dnů ode dne příjezdu.

Jak hlásit:

  • Online přes portál Ubyport

  • Přímo u příslušné cizinecké policie

Povinnost se nevztahuje na občany ČR, a na občany EU, EHP a Švýcarska s trvalým pobytem v ČR, viz § 100 odst. 3 a § 102 odst. 3.

6. GDPR a ochrana osobních údajů hostů

Při vedení domovní knihy je ubytovatel správcem osobních údajů ve smyslu Nařízení (EU) 2016/679 (GDPR). Právním důvodem zpracování je „plnění zákonné povinnosti“ (čl. 6 odst. 1 písm. c) GDPR).

Doporučení:

  • Údaje uchovávejte zabezpečeně (hesla, zamčené šanony).

  • Přístup k údajům by měl mít pouze ubytovatel, za zneužití osobních údajů nesete právní zodpovědnost.

  • Nelze používat získané údaje k marketingovým účelům bez souhlasu ubytovaných.

  • Poskytněte hostům informaci o zpracování (např. leták nebo větu v potvrzení rezervace).

7. Sankce, inspekce a časté chyby

Cizinecká policie:

  • Pokuta až 50 000 Kč za nesplnění ohlašovací povinnosti

  • Kontroly provádí policie a živnostenské úřady

Místní úřad:

  • Pokuta až 500 000 Kč za nesplnění ohlašovací povinnosti

Nejčastější chyby:

  • Nevedení domovní knihy

  • Nehlášení cizinců

  • Nezabezpečené uchovávání údajů

8. Často kladené dotazy (FAQ)

Musím vést domovní knihu i když pronajímám jen přes Airbnb?
Ano, platí pro všechny krátkodobé ubytovatele.

Musím evidovat České hosty?
Ano, ale nenahlašujete je cizinecké policii.

Potřebuji souhlas hosta?
Ne, zákon to vyžaduje a nahrazuje souhlas podle GDPR.

Jak dlouho musím údeje archivovat?
Minimálně 6 let.

10. Doporučení pro praxi

  • Zjišťujte vždy aktuální stav obecní vyhlášky pro vedení evidence ČR hostů.

  • U cizinců odepisujte údaje přímo z předloženého originálního dokladu.

  • Využívejte moderní hotelové/evidenční systémy, které umožňují transparentní, auditovatelný a zálohovaný záznam.

  • Plňte důsledně ohlašovací povinnost do 3 pracovních dnů ode dne ubytování cizince.

  • Chraňte osobní údaje před neoprávněným přístupem a informujte hosty o zpracování jejich údajů.

  • Uchovávejte domovní knihu a evidenci v souladu s požadovanými lhůtami (cizinci – 6 let po skončení pobytu; místní poplatek – dle lokální vyhlášky).

  • Buďte připraveni na kontrolu ze strany Policie ČR nebo správce místního poplatku.

Vést domovní knihu a evidovat hosty je povinnost, která se týká i malých pronajímatelů a jednotlivců. Zákony v ČR jsou v tomto ohledu jasné a za nedodržení hrozí sankce.

Nevíte si rady?

Chraňte své podnikání – domluvte si konzultaci ZDARMA.